گروه اقتصادی مشرق-رسیدن قیمت مرغ به هر کیلو بالای 8000 تومان رکورد تازهای در بازار این محصول پرمصرف محسوب میشود؛ اما نکته جالب، سکوت رسانههای زنجیرهای و همچنین برخی فعالان اقتصادی و چهرههای معروف است که در دوره دولت سابق، فورا نسبت به هرگونه گرانی مواد خوراکی و کالاهای اساسی واکنش نشان میدادند و آن را نشانه بیتدبیری دولت وقت میخواندند.
گرانی اخیر مرغ یادآور ماجرای مشابه در رمضان سال 1391 است که به علت سوءمدیریت دولت دهم، قیمت مرغ تا هر کیلو 8000 تومان هم افزایش یافت.
گرانی ناگهانی مرغ در آن دوره به شدت مورد انتقاد برخی جریانات سیاسی قرار گرفت که امروز اکثر آنها در دولت یازدهم عهدهدار مسئولیت شدهاند.
مقایسه مواضع این جریانها در برابر یک حادثه مشابه در دو مقطع زمانی، معیار خوبی برای قضاوت درباره سیاسیکاری با سفره مردم از جانب آنها است.
* واکنشهای روحانی به گرانی مرغ
حسن روحانی در سال 1391 در واکنش به گران شدن مرغ گفته بود: «وقتی در مقطعی قیمت مرغ ناگهان از 3 هزار تومان به 7 هزار تومان افزایش مییابد، میتوان عدم برنامهریزی مناسب را مشاهده کرد.»
البته روحانی از سالها پیشتر اظهار میکرد که ایران در زمینه تولید و تامین مرغ به راحتی قابل رسیدن به خودکفایی است. او در سال 1387 در یک سخنرانی گفته بود: «نیاز کشور در سال آینده نسبت به گوشت مرغ 1.6 میلیون تن است که به راحتی مرغداریها قادر به تولید 2 میلیون تن هستند. همچنین نیاز به تخممرغ حدود 800هزار تن و گوشت قرمز حدود 900 هزار تن است که در کشور، امکان تولید 1 میلیون تن برای هریک از آنها وجود دارد. نیاز شیر هم حدود 9.5 میلیون تن است که تامین همه آنها با امکانات موجود به شرط حمایت دولت بهخوبی امکانپذیر است. با ظرفیتهایی که در بخش تولید گوشت مرغ، گوشت قرمز، شیر و تخممرغ کشور وجود دارد، تامین نیازهای داخل کشور بدون نیاز به واردات کار دشواری نیست ولی متاسفانه در چند سال اخیر وضعیت باثباتی در تولید نداشتهایم.»
* رسانههای زنجیرهای و سفره مردم
اما این فقط روحانی نبود که به گرانی مرغ در سال 1391 واکنش نشان داد و آن را نشانه بیبرنامگی دولت خواند، بلکه در آن مقطع نشریات زنجیرهای به شدت این موضوع را دستاویز هجمه به دولت وقت قرار دادند.
به عنوان نمونه سایت آفتاب نیوز از نزدیکترین سایتها به تیم حسن روحانی در آن مقطع زمانی دهها مطلب و گزارش در نقد دولت دهم بابت گرانی مرغ منتشر کرد و در نقش دلسوز سفره مردم عمل میکرد.
به عنوان مثال، در میان دهها مطلبی که سایت آفتاب در انتقاد از دولت دهم بابت گرانی مرغ منتشر کرد، در یکی از مطالب این سایت تاکید داشت که شخص رئیس دولت دهم باید بابت سوءمدیریتها از جمله گرانی مرغ از مردم عذرخواهی کند.
همچنین سایت آفتاب در مطلب دیگری ادعا داشت که چون مرغ به 8000 تومان رسیده، آمارهای بانک مرکزی درباره کاهش نرخ تورم در آن مقطع زمانی، نادرست است.
این در شرایطی است که این سایت نسبت به گرانی اخیر مرغ که رکورد دولت احمدینژاد را هم با رسیدن به 9000 تومان شکانده است، سیاست سکوت در پیش گرفته و گویا به علت روی کار آمدن دولت همسو، دیگر سفره مردم از دغدغه این دست جریانهای سیاسی و رسانههای آنها خارج شده است.
گرانی اخیر مرغ یادآور ماجرای مشابه در رمضان سال 1391 است که به علت سوءمدیریت دولت دهم، قیمت مرغ تا هر کیلو 8000 تومان هم افزایش یافت.
گرانی ناگهانی مرغ در آن دوره به شدت مورد انتقاد برخی جریانات سیاسی قرار گرفت که امروز اکثر آنها در دولت یازدهم عهدهدار مسئولیت شدهاند.
مقایسه مواضع این جریانها در برابر یک حادثه مشابه در دو مقطع زمانی، معیار خوبی برای قضاوت درباره سیاسیکاری با سفره مردم از جانب آنها است.
* واکنشهای روحانی به گرانی مرغ
حسن روحانی در سال 1391 در واکنش به گران شدن مرغ گفته بود: «وقتی در مقطعی قیمت مرغ ناگهان از 3 هزار تومان به 7 هزار تومان افزایش مییابد، میتوان عدم برنامهریزی مناسب را مشاهده کرد.»
البته روحانی از سالها پیشتر اظهار میکرد که ایران در زمینه تولید و تامین مرغ به راحتی قابل رسیدن به خودکفایی است. او در سال 1387 در یک سخنرانی گفته بود: «نیاز کشور در سال آینده نسبت به گوشت مرغ 1.6 میلیون تن است که به راحتی مرغداریها قادر به تولید 2 میلیون تن هستند. همچنین نیاز به تخممرغ حدود 800هزار تن و گوشت قرمز حدود 900 هزار تن است که در کشور، امکان تولید 1 میلیون تن برای هریک از آنها وجود دارد. نیاز شیر هم حدود 9.5 میلیون تن است که تامین همه آنها با امکانات موجود به شرط حمایت دولت بهخوبی امکانپذیر است. با ظرفیتهایی که در بخش تولید گوشت مرغ، گوشت قرمز، شیر و تخممرغ کشور وجود دارد، تامین نیازهای داخل کشور بدون نیاز به واردات کار دشواری نیست ولی متاسفانه در چند سال اخیر وضعیت باثباتی در تولید نداشتهایم.»
* رسانههای زنجیرهای و سفره مردم
اما این فقط روحانی نبود که به گرانی مرغ در سال 1391 واکنش نشان داد و آن را نشانه بیبرنامگی دولت خواند، بلکه در آن مقطع نشریات زنجیرهای به شدت این موضوع را دستاویز هجمه به دولت وقت قرار دادند.
به عنوان نمونه سایت آفتاب نیوز از نزدیکترین سایتها به تیم حسن روحانی در آن مقطع زمانی دهها مطلب و گزارش در نقد دولت دهم بابت گرانی مرغ منتشر کرد و در نقش دلسوز سفره مردم عمل میکرد.
به عنوان مثال، در میان دهها مطلبی که سایت آفتاب در انتقاد از دولت دهم بابت گرانی مرغ منتشر کرد، در یکی از مطالب این سایت تاکید داشت که شخص رئیس دولت دهم باید بابت سوءمدیریتها از جمله گرانی مرغ از مردم عذرخواهی کند.
همچنین سایت آفتاب در مطلب دیگری ادعا داشت که چون مرغ به 8000 تومان رسیده، آمارهای بانک مرکزی درباره کاهش نرخ تورم در آن مقطع زمانی، نادرست است.
این در شرایطی است که این سایت نسبت به گرانی اخیر مرغ که رکورد دولت احمدینژاد را هم با رسیدن به 9000 تومان شکانده است، سیاست سکوت در پیش گرفته و گویا به علت روی کار آمدن دولت همسو، دیگر سفره مردم از دغدغه این دست جریانهای سیاسی و رسانههای آنها خارج شده است.